Kaufen für eine nachhaltige Welt? Das Beispiel Fairtrade

Authors

  • Michael Jonas Institut für Höhere Studien, Wien
  • Beate Littig Institut für Höhere Studien, Wien
  • Otto Penz Universität Wien und Wirtschaftsuniversität Wien

DOI:

https://doi.org/10.15203/ozp.76.vol43iss1

Keywords:

Fairtrade, nachhaltiger Konsum, moralisierte Märkte, Lebensstile, Ökonomisierung

Abstract

Sustainable consumption has become a buzzword regarding desirable social developments. Following the current sustainability discourse, changes in individual consumption behavior can affect both the production and trading conditions in a favorable way. Using  the field of Fairtrade as an example we examine the persuasiveness of this assumption. The analysis of this field and its programmatic focus as well as the examination of consumption patterns of Fairtrade products lead us to a more pessimistic view: The consumption of Fairtrade products is not so much an expression of sustainable behavior rather than evidence of a cultural change towards lifestyle politics and of the economization of moralized markets.

Author Biographies

  • Michael Jonas, Institut für Höhere Studien, Wien

    Michael Jonas, Dr., lehrt und forscht am Institut für Höhere Studien in Wien. Forschungsschwerpunkte: Praxistheorie, Wirtschafts- und Konsumsoziologie sowie Raumsoziologie. Kontakt: jonas@ihs.ac.at

  • Beate Littig, Institut für Höhere Studien, Wien

    Beate Littig, PD Dr., Abteilungsleiterin der Soziologie am Institut für Höhere Studien in Wien und Universitätsdozentin an der Universität Wien. Arbeitsschwerpunkte: sozialwissenschaftliche Umweltforschung, qualitative Forschungsmethoden, Theorien sozialer Praktiken, Gender Studies. Kontakt: littig@ihs.ac.at

  • Otto Penz, Universität Wien und Wirtschaftsuniversität Wien

    Otto Penz, Dr., lehrt Soziologie an der Universität Wien und Wirtschaftsuniversität Wien, u.a. zum Thema “Nachhaltiger Konsum”. Forschungsschwerpunkte: Arbeitssoziologie, Soziologie des Körpers, der Schönheit und der Affekte, Soziologie des Sports. Letzte Buchveröffentlichung: Schönheit als Praxis. Über klassen- und geschlechtsspezifische Körperlichkeit, Frankfurt/New York 2010. Kontakt: otto.penz@aon.at

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Published

2013-12-18

Issue

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Special issue article